tisdag 18 juni 2013

Resultat i Brusaby från läsåret 2012-13

Alldeles för ofta skyndar vi vidare utan att utvärdera och ta lärdom av det som varit. Samtidigt har många gjort ett gott och resultatrikt arbete som kanske kunde implementeras i andra verksamheter. I höstas bad jag om korta verksamhetsrapporter över våra verksamheter samtidigt som jag nu blickar tillbaka på planeringsveckan 2012. Vilka målsättningar och strävanden slog vi fast då och vilka har vi förverkligat under det senaste året? Vilka resultat har vi nått med vårt arbete och är det något vi bör ändra på?

Här ett plock bland åtgärder och lite reflektion över uppnådda resultat:

Utbildning, information och administration

  • Totalt 62 nya studerande antogs till läroplansbaserade studier för grundexamen i Brusaby för läsåret 2012-13. På dimissionen i maj 2013 fick 34 ungdomsstuderande sin examen. 
  • För olika vuxenutbildningar var 320 studerande inskrivna. Inom ramen Folkhögskolan Axxell pågick två långa utbildningar med totalt 20 studerande.Totalt sett har studerandeantalet varit på uppgång.
Studerandeantal 2010-2013 i Axxell Brusaby

  • Primus, Wilma och Kurre är verktyg som vi har tagit i bruk "på riktigt" under året. Databasen och programmen hjälper oss alla (studerande, lärare, övrig personal och vårdnadshavare) att hålla oss a jour med prestationer och agenda samt är utmärkta verktyg för kommunikation.
  • Vi har uppdaterade timfiler som ger en bild av utbildningarnas resursbehov och lärarnas arbetsbörda.
  • Vi har läroplaner och scheman, förutom för våra hela utbildningar, också för kombi andra vägen och "högge".
  • Gården har använts mer än tidigare i undervisningssyfte; djurstuderande har varit mycket i ladugården och lantstuderande har deltagit i gårdsarbeten. Lärare har tagit ansvar för handledning av studerande också i gårdsarbeten. Lantlinjen följer upp och dokumenterar vem av studerande som deltar i vilka gårdsarbeten.
  • Vi har skrivit och skickat in (till CA) läroplaner som utgör en stomme för alla våra vuxenutbildningar.
  • Vuxenutbildningarna har tagit i bruk Outlook-kalendrar. Utbildningskalendrarna är till stor hjälp i planeringen och kopplar till resurserna kök och internat. Kansli har en central roll vid bokning av resurser (klassrum, bilar, datautrustning).
  • Info-TV vid ingångarna fungerar och utgör en grundpelare i den dagliga interna informationen på enheten.
  • Vi har en marknadsföringsplan som beskriver vad vi erbjuder, vem som är målgrupperna för information, med vilka argument vi "säljer" våra utbildningar och vilka kanaler vi använder för att nå målgrupperna.
  • Brusaby ledningsgruppen har tagit i bruk en tabell för uppföljning av beslut. Tabellen, även om den slutliga formen ännu är under arbete, har varit till hjälp för organiserande av arbetet.
  • Alla reparationsbehov och -beställningar bokas via Buildercom. Både studerande och personal använder systemet vilket ger gårdskarl arbetsro att prioritera och utföra de dagliga underhållsarbetena, liksom att systemet utgör en uppföljning av utförda åtgärder och tidsåtgång.

Gården

  • Gårdens övergång till eko-odling är befäst i Agro Sydväst och Axxells styrelse.
  • Gården och skogen erbjuder en fungerande undervisningsmiljö för studerande.
  • Skogsutbildningen är delaktiga i planering och vård av skogen.

Utveckling

  • Totalt åtta assistenthundar har gått ut i arbete (sex via Invalidförbundet och två via Avustajakoirayhdistys). Axxell bistår också med sakkunnigtjänster till användarna via Invalidförbundet. Hundarna har nu ett eget träningsschema som de följer. 
  • Två hypohundar har skolats. Den resurs som vikits för hundskolandet har resulterat i två nya modeller för organiserandet av skolandet/ av hundar/ utbildandet av hundförare som sparar enhetens resurser i o m att ansvaret för hundskötandet ligger hos de kommande ägarna. 
  • Hittedjursmottagningen har tagit emot 122 katter, 6 hundar och en kanin under 2012. Av dessa hittade 76 katter antingen tillbaka till sitt gamla hem eller till ett nytt hem under året.

Mycket av det man gör under året "glöms bort" i den dagliga brådskan. För sällan utvärderar man också resultatet av arbetet, då nästa uppgift redan väntar.

Som en följd av detta är mitt förslag att ta fram årliga "verksamhetsrapporter" från varje verksamhetsområde, vilka sedan ligger till grund för verksamheten under det kommande året. Ansvaret för "beställandet" och sammanställandet av "resultatrapporter" ligger på enhetschefen medan var och en i personalen ansvarar för en tillräcklig uppföljning av det egna arbetet för att vid verksamhetsårets slut göra en kort sammanställning av det gångna året.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar