fredag 26 juli 2013

Egentliga Finlands utbildningsstrategi 2015+

Egentliga Finlands förbund har publicerat landskapets utbildningsstrategi. I strategin har man på basen av arbetsgruppens arbete dragit upp riktlinjerna för vad man tycker att är viktigt [inom utbildning] och hur man skall utveckla utbildningsutbudet i landskapet i förhållande till värderingar och målsättningar.

På en allmän nivå är tyngdpunktsområden i strategin att "stärka kunnandet, säkerställa utbildningens kvalitet samt intressebevakning regionalt och nationellt". Ur dessa tre tyngdpunktsområden har man härlett 11 (mer eller mindre) konkreta målsättningar att förverkligas.

Här några plock & kommentarer kring vad jag anser vara viktigt ur Brusabys synvinkel.

Målsättningen kring säkerställandet av kännedomen om utbildningsmöjligheterna och ökandet av dragningskraften i synnerhet inom de sysselsättande branscherna har man tänkt åstadkomma bl a genom en aktiv dialog och samarbete med studiehandledarna. Likaså kommer regelbundna träffar med företagar- och branschorganisationer att ordnas. Vackert så för oss [i Brusaby] erbjuds definitivt en möjlighet, även om jag ser att utmaningen för oss är att ta tillvara tillfället. Vi måste vara aktiva vad gäller att informera studiehandledare om våra utbildningar och vi måsta vara aktiva med att delta i de tillfällen som ordnas inom naturbruksbranscherna.

Personligen vill jag också lyfta frågan om hur vi skapar en bra dialog och nätverkar med arbetslivet? Vi har våra delegationer, vilka vi dessutom inte utnyttjar i detta syfte fullt ut idag, men räcker det? Vad kan vi göra mer? Hur skall vi t ex få arbetslivets representanter och sakkunniga att konkret undervisa våra studerande? Ett konkret förslag, vilket också ingår i lanskapets strategi, är att stöda flyttandet av undervisningen "ut från klassrummet". Genom att förverkliga en del av utbildningen på plats och ställe i företag, med företagets representant som lärare, skulle direkt koppla till arbetslivets behov och samtidigt fungera som fortbildning för övervakande läraren. Både utbildning som motsvarar arbetslivets behov och lärarfortbildning är klart definierade målsättningar i strategin.

I synnerhet på andra stadiet har vi en skyldighet svara på ungdomsgarantin och erbjuda utbildning åt invandrare och andra specialgrupper. Inte minst här skulle det finnas möjligheter att konkret utnyttja och implementera modeller och praxis som är framtagna och beskrivna inom olika projekt.

Flexibla möjligheter att kombinera studier mellan olika utbildningar och utbildningsinrättningar samt över utbildningsstadier skulle svara mot både individens och arbetslivets behov.

Idag har vi verktygen att erbjuda studerande möjlighet att studera "24/7" oberoende av tid och plats. Det gäller för oss att definiera verktygen och att se till att vi för över undervisningen till de medier vi har till vårt förfogande. Också detta är mer en inställningsfråga hos varje lärare, inte något som begränsas varken av individuellt kunnande eller till buds stående verktyg. I Brusaby har vi dessutom möjlighet till att vara föregångare i användande av totalt annorlunda undervisningsmiljöer (åker, skog, stall, ladugård..).

Totalt sett har vi alla möjligheter men inte heller denna gång kommer någon att komma och servera allt på silverfat. Vill vi njuta av frukterna måste vi nog själva se till att vara på plats då de skördas.

Egentliga Finlands utbildningsstrategi 2015+ hittar ni (på finska) här.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar